Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

26 April 2012

Isi #DebatPru @KhairyKj vs Ambiga Oleh Malay Mail Dengan Terjemahan Melayu Sebentar Tadi



Artikel diterjemah bebas oleh Google Translation


Mencetuskan Perbahasan 2 - makanan hidup

WEDNESDAY, APRIL 25, 2012 - 22:12
debate1
Sebelum pertempuran

PETALING JAYA: Tiga hari perhimpunan Bersih yang dijadualkan dan The Malay Mail telah menganjurkan pemasangan kedua Spark Perbahasan menampilkan Bersih 3,0 pengerusi bersama Datuk Ambiga Sreenevasan dan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin.

Yayasan pemidato CEO Muhammad Yunus Zakariah akan sederhana acara malam ini bertajuk ' Reformasi Pilihanraya:? Adakah cukup dilakukan ' di The Club @ Bukit Utama,  Bukit Utama Golf Course di Bandar Utama.
7:30 - Tetamu tiba di Kelab ini, mengisi kerusi kosong sangat cepat. Beratur panjang di luar sebagai tetamu sabar memfailkan untuk pendaftaran.
7:50 - Ambiga telah tiba dan kami sedang menunggu ketibaan KJ.
7:57 - rumah Hampir penuh dan tetamu masih berjalan. Agak beberapa yang memakai t-baju kuning.
8:11 - Kerusi semua diambil dan beberapa yang bertuah yang berjaya masuk ke dalam dewan berdiri di belakang supaya mereka tidak akan terlepas mengenai tindakan.
8:16 - Khairy telah tiba. Pintu pintu masuk telah ditutup dan Editor Berita Ahmad Najmuddin Najib mengambil mikrofon untuk bertanya kepada para hadirin untuk mengambil tempat duduk.
20:18 - UStream dan laman web Malay Mail mengalami feed perlahan kerana trafik dalam talian untuk kedua-dua laman web di kemuncaknya.
20:19 - Ahmad Najmuddin membuat pengumuman bahawa kedua-dua pembesar suara membuat cara mereka ke dewan.
8:22 - Crowd memberikan satu pusingan besar tepukan untuk kedua-dua penceramah kerana mereka membuat jalan mereka.
08:24 - Ahmad Najmuddin mengalu-alukan semua orang dengan latar belakang sedikit Spark Perbahasan. Kerana beliau memperkenalkan pembesar suara, orang ramai bertindak balas seolah-olah untuk bersaing dalam bagaimana kuat mereka dan yang mereka menyokong.
8:27 - Editor Urusan Terence Fernandez berkata beberapa perkataan berkata "kita semua adalah kawan ... kawan petang". The Malay Mail telah berpaling oleh ramai yang tidak selesa dengan subjek perbahasan, kata Fernandez. Terima kasih kepada orang ramai untuk menyokong perjuangan ini dan mempertaruhkan "tuntutan anda sebagai rakyat Malaysia yang penjagaan iklan ***".
8:34 - Crowd di luar masih mahu datang di dalam dewan itu, tetapi kerana dewan penuh, mereka ditolak. 
8:38 - Moderator Muhammad Yunus diperkenalkan 
8,40 petang - sedikit momen komedi kerana kedua-dua penceramah mengambil kedudukan mereka di podium
8:40 - Ambiga: Baik PM serta Bersih 2.0 akan ke sana dalam GE 13 (daftar pemilih yang bersih). Penyelidikan tiga bulan Ong Kian Ming hanya hujung sebahagian kecil - penemuan 10 perkara yang salah dengan daftar pemilih.
8:42 - Beberapa mata dia dibangkitkan dalam penyelidikan Ong adalah lebih daripada 1,000 pengundi yang berumur 100 dan ke atas. 15855 pengundi yang nombor IC menunjukkan jantina yang berbeza daripada roll SPR. Menunjukkan bahawa kemungkinan bahawa seseorang yang berlainan jantina berdaftar untuk menggunakan IC. Terdapat banyak spekulasi bahawa bukan rakyat Malaysia diberi kerakyatan dan dengan itu hak mengundi. Kes-kes yang ditonjolkan di bawah 10 kategori melihat pada penutup 100,000 kes. Ong melakukan satu lagi penyelidikan yang menunjukkan 3.1 juta pengundi yang alamat IC menunjukkan kawasan pilihan raya yang berbeza di mana pengundi sebenarnya mengundi. "IC Seseorang ini menunjukkan beliau merupakan pengundi kawasan pilihan raya A tetapi dia mengundi di kawasan B". Maklumat yang telah diberikan kepada SPR oleh JPN pada tahun 2002 dan SPR telah melakukan apa-apa tentang hal itu. 65.000 asing telah dijumpai dalam daftar pemilih dan orang-orang yang telah dikeluarkan atau ditambah. SPR seolah-olah memberikan gambaran hanya 42,000 pengundi ragu. Apabila mereka meremehkan ia berkata "ia sebilangan kecil" adalah satu kenyataan yang sangat tidak bertanggungjawab. PSC tidak menggaru masalah. SPR juga tidak pernah membangkitkan mereka dengan SPA. Saya akan berfikir bahawa SPR akan mempunyai pendedahan penuh dengan PSC dengan ini. Pengundi pos adalah satu lagi isu besar.Ia terdedah kepada penipuan pilihan raya. Terdapat kes kertas undi yang dijual - juga masalah dengan undi pos. Dalam pilihan raya kecil Sibu - undi pos yang dibuat perbezaan. PSC tidak mengkaji isu ini. Pergaduhan kami dengan PSC adalah bahawa mereka tidak mengkaji isu keselamatan. Sehingga kini, kami tidak melihat mana-mana peraturan Parlimen yang dibentangkan oleh SPR berhubung perkara ini. Pengundi luar negara (tempat terakhir). Bagaimana kita boleh menafikan rakyat hak mereka untuk mengundi kerana logistik?! 
8:51 - Khairy mengambil lantai. 
8:52 - Khairy: Kami berkongsi kebimbangan ... Kami teargassed oleh polis daya yang sama tahun lepas. Saya mengambil perspektif yang berbeza. Keputusan beliau untuk meneruskan dengan Bersih 3.0 pada hari Sabtu adalah sesuatu yang terlebih dahulu dan prejudis dari segi pembaharuan yang sedang berlaku. Bagi saya, sama seperti PM, saya berpegang kepada satu prinsip bahawa GE yang akan datang mestilah paling bebas dan jelita. Pemenang mestilah menang dengan maruah dan yang kalah kalah dengan maruah. Saya tahu anda menyokong saya tetapi jangan membuang masa saya (applauding orang ramai). Sebagai Ahli Parlimen BN dan ketua Umno dan Pemuda BN, saya menyokong semua pihak yang mempunyai jumlah yang sama masa dan akses kepada rakyat melalui media. Banyak cadangan PSC adalah terikat time - saya meletakkan Datuk Ambiga mengapa yang anda mengawal dan pembaharuan ini. Saya menghormati hak anda untuk kebebasan untuk pergi di jalan tetapi kenapa terlepas? Angka penipuan, Khairy berkata, yang disiarkan di dalam flyer. Masalah saya adalah salah nyata. 42.051 - sejarah kes-kes ini yang dianggap sebagai cerdik atau mencurigakan. Tahun lepas, SPR meminta JPN melalui senarai pemilih. 12.5 juta orang - semak bagi orang-orang, yang mencurigakan dan tidak aktif. JPN berkata 42.051 orang - kami tidak mempunyai maklumat terkini untuk mereka. Bersih akan anda percaya bahawa mereka adalah pengundi penipuan. JIKA mereka adalah, SPR tidak akan dipaparkan mereka selama tiga bulan. Tetapi yang mereka lakukan untuk semua orang untuk melihat sama ada atau tidak, mereka masih hidup. Jika dalam tempoh tiga bulan tiada siapa yang telah tampil ke hadapan untuk mengatakan bahawa saya masih hidup atau bapa saya telah meninggal, saya akan pergi dengan dia dan berkata menimpa mereka daripada senarai. Tetapi dalam tempoh tiga bulan 1248 kes datang ke hadapan. 55% yang masih hidup. Mereka datang ke hadapan dan berkata saya masih di sini. Jika SPR melanda mereka daripada daftar pemilih, SPR akan melakukan sesuatu yang menyalahi undang-undang dan menafikan orang-orang ini hak mereka untuk mengundi, di bawah Perlembagaan Persekutuan. Jika anda pergi dengan hujah beliau bahawa mereka adalah pengundi penipuan dan kita mesti menimpa mereka maka anda meletakkan hujah anda atas alasan yang sangat goyah. Saya meminta Datuk Ambiga sekali lagi, daripada bakinya kini bahawa 1248 orang tampil ke hadapan, anda boleh memberitahu dengan kepastian mutlak bahawa semua mereka adalah pengundi penipuan? Hanya satu contoh konkrit mengapa asas utama yang meminta orang ramai untuk keluar pada hari Sabtu adalah salah nyataan fakta.
9:03 - Ambiga: Saya memberitahu anda di mana penipuan terletak. Ia adalah dengan alasan yang tempang bahawa SPR tidak dapat berbuat apa-apa. SPR boleh sibuk mengeluarkan dan menambahkan orang. Di bawah undang-undang, Peraturan 13 memberikan mereka kuasa untuk menyemak semula daftar tambahan sekali dalam setiap tiga bulan. Terdapat prosedur.Mereka perlukan untuk membuat rumah ke rumah atau lain-lain pertanyaan atau menghantar notis pemberitahuan yang meminta. Jika mereka tidak memberi maklum balas, akan dibatalkan. Beliau bercakap tentang 42.000 orang! Apa kira-kira tiga juta? Ini adalah semua saya minta. Meletakkan kami di dalam bilik dengan SPR dan kemudian biarkan kita berjuang keluar!Saya perlu untuk memberitahu anda mengenai penipuan. PSC mencadangkan sebuah suruhanjaya diraja siasatan ke Sabah.Apa yang anda fikir yang adalah kira-kira? Itulah mengenai penipuan. Bahawa adalah pengundi hantu!
9:06 - Khairy: Biar saya menangani mengapa SPR tidak akan menggunakan kuasa itu. Tepat kerana 1248 pengundi yang masih ada. SPR, dengan cara ini, telah memberi jaminan untuk terus mencari mereka. Dan satu cara untuk membolehkan mereka mengundi. Kesilapan yang hanya mereka (pengundi) telah melakukan tidak kini kad pengenalan mereka. Anda berkata, (dalam pilot anda) 31000 pengundi telah dipindahkan dari kawasan pilihan raya mereka, termasuk Selangor MB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Khairy menyebutkan lokasi geografi alamat yang digunakan oleh Abdul Khalid apabila dia mendaftar.Ini tidak memindahkan pengundi. Ini sedang mencari di Google Earth dan menyedari di mana sempadan. Saya boleh memberitahu anda untuk fakta bahawa dia tidak hidup di PJ lagi. Beliau tinggal di Shah Alam - Kediaman Rasmi MB. Jika dia tidak peduli untuk menukar alamat sendiri ... Apa lagi?
21:10 - Sesi ini adalah terbuka kepada lantai bagi jawapan. Peserta berkata isu bahawa Bersih akan alasan untuk lebih besar daripada 42,000 orang. Keseronokan meletus dari lantai ... Khairy: Saya tidak mengatakan anda akan kerana daripada 42,000 orang. Saya katakan anda akan keluar kerana salah nyataan. Saya memilih kes-kes yang saya telah mengambil. Saya tidak mempunyai masa untuk pergi melalui tiap-tiap satu. Ini adalah beberapa kes gambaran yang salah. Saya mempunyai menghormati beliau (Datuk Ambiga). Menjadi sempadan (merujuk kepada Google Earth). Isu saya adalah sangat mudah. Isu-isu ini sangat complexed dan terperinci berdasarkan undang-undang, peraturan-peraturan dan keutamaan. Satu-satunya cara anda bercakap kepada SPR adalah melalui sebagainya sidang akhbar ... Apabila SPR datang dua minggu lalu datang untuk breifing hanya 10 Pakatan Ahli Parlimen menunjukkan. Saya tahu Ambiga amat kecewa dengan PR bagi rampasan Bersih.Penyerahan Bersih adalah 34 muka surat. Azmin laporan minoriti adalah tiga muka surat. Datang dengan kami - datang ke SPR saya akan berada di sana. Mari kita lihat pada nama, nombor dan marilah kita menangani.
Ambiga: perbezaan antara anda dan saya adalah bahawa anda percaya apa yang SPR kata. KAMI tidak lakukan. Kami tidak mempunyai keyakinan terhadap SPR. Kami akan membahaskan. Itulah apa yang kita mahu. Kami mahu meningkatkan mata, SPR boleh membangkitkan mereka.
Khairy: Kamu katakan anda tidak mempercayai SPR. Anda telah berada pada rekod untuk mengatakan bahawa mereka mesti meletakkan jawatan. Jadi apa titik meminta untuk melihat mereka? Kita mahu satu penyelesaian. Boleh saya tanya satu soalan. Jika ada jawapan SPR, anda akan menerima atau anda mengatakan anda tidak akan menerimanya?
Ambiga: Khamis lepas, sekeping undang-undang ini dikejarkan melalui di Parlimen. Akta Kesalahan Pilihan Raya. Gerai yang disediakan oleh SPR, maka 2 sub dan sub 3 membenarkan ejen calon pilihan raya untuk hadir. Mereka telah dipadam bahawa. Ini bermakna di barung itu, anda hanya akan mempunyai SPR. Yang bermaksud orang yang berjalan di dalam kamu own't boleh menyemak. Penaakulan adalah terdapat terlalu banyak masalah tanpa dapat memetik mereka. Penggunaan dakwat kekal adalah tidak berguna kerana anda tidak boleh memberitahu dari jauh itu jika jari mereka ditanda. Tiada penimbang tara bebas yang bermaksud membuat ketua Bomba Nero! Apa yang kami minta sila jaminan bahawa anda akan melaksanakan, melambatkan pilihan raya, sila! Melambatkan pilihan raya. Beri kami masa. Pada bulan Julai tahun lepas masyarakat sivil menawarkan untuk duduk dalam kumpulan yang non-partisan - semua parti politik yang diwakili dan masyarakat sivil - dan kita berkata membentuk panel bebas dan kami akan membantu membersihkan daftar pemilih. Jika kita berjaya melakukan itu pada Julai tahun lepas, kita telah dilakukan sekarang. Kami bimbang ini akan menjadi pilihan raya tercemar. Kita mahu satu set baru orang-orang yang tidak akan berkelakuan seperti kakitangan awam. Kami gembira duduk dengan semua Ahli Parlimen untuk duduk dan mendengar kita - mendengar angka kami keluar. 
Khairy: Kita menjangkakan semangat kerjasama. Jika akhirnya anda berkata anda tidak boleh bekerja dengan SPR - anda tidak boleh bekerjasama dengan mereka, tidak mempercayai mereka. Maka anda telah dimasukkan ke depan dan pusat bahawa pilihan raya ini akan menjadi kotor. Tetapi anda tidak menerima (sebab). Malah isu sempadan yang anda mahu untuk menolak. Beban pembuktian ke atas sistem pilihanraya kita yang anda perlu memaklumkan kepada SPR. Ini adalah sesuatu yang kita boleh bercakap pada jangka masa panjang. Isu asas yang anda tidak mempercayai SPR dan saya mempunyai masa yang sukar mempercayai anda malam ini.
Ambiga: Jika SPR telah menjemput kami untuk taklimat itu, tentulah kami akan pergi. 
Khairy: Begitu juga, jika anda mengatakan tidak ada gunanya bercakap kepada SPR setiap kali anda meminta mereka untuk meletak jawatan. Saya di sini sebagai seorang lelaki keamanan. 
Ambiga: Adakah anda memberi jaminan bahawa cadangan Bersih permintaan n ke ePSC akan dilaksanakan sebelum GE akan datang. Mungkin tidak berada di tangan anda Saya tahu (aplause dari orang ramai). 
Khairy: Datuk, saya tahu la anda memandang rendah terhadap saya. Tetapi saya datang ke sini untuk bercakap dengan anda dan walaupun ia di luar kuasa saya. Saya memberi anda jaminan saya bahawa jika anda meminta untuk mengadakan pertemuan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya, saya akan cuba sedaya upaya.
9:29 - Khairy: Kita semua memainkan oleh kaedah-kaedah. Jika kita kehilangan sesuatu pilihan raya, kita kehilangan satu pilihan raya seperti mana kita telah menyerahkan Pulau Pinang, Selangor - Kelantan dalam setiap pilihan raya, Perak - buat sementara waktu pada tahun 2008. Jika kita hilang, setakat mana yang saya bimbang saya boleh memberi jaminan bahawa Malaysia, sebagai demokrasi yang dihormati - jika kita hilang, kita hilang.
9:31 - Irene Fernandez: Bersih tidak berjalan kerana Ambiga tetapi kerana rakyat telah hilang keyakinan.
Khairy: Semua kita bertujuan untuk melakukan perkara-perkara di atas nama rakyat. Saya juga ... Saya tidak mengatakan anda akan di luar sana kerana Ambiga. Jangan mengekalkan gambaran yang salah bahawa saya telah dinamakan malam. 
Ambiga: Mari kita tunggu untuk melihat jika terdapat permintaan yang mendadak di pengundi pos kerana mereka adalah untuk dijual, secara literal.
Khairy: Baik.
9:38 - Seorang ahli penonton bertanya mengenai rakyat Malaysia di luar negara dan hak mereka untuk mengundi.
Ambiga: Terpulang kepada kerajaan untuk membuat kenyataan. Pergaduhan kami dengan PSC mereka berkata disebabkan untuk logistik, mereka tidak akan memaksa SPR untuk membuat satu kenyataan. Government itu tidak mengambil sebarang langkah-langkah untuk memastikan bahawa pengundi ini telah dibenarkan.
Khairy: Kita berada di dalam perjanjian bahawa mereka perlu mengundi tetapi saya tidak bersetuju apa-apa yang sedang dilakukan. Terdapat suatu syor masa terikat untuk SPR untuk mengkaji ... Saya memeriksa dengan SPR jika mereka telah memulakan perbincangan dengan Kementerian Luar dan mereka mempunyai. Ramai rakyat Malaysia di luar negara tidak mendaftar dengan komisen, kedutaan. Tetapi kami telah menerima maklum balas positif daripada SPR bahawa mereka semakin maju dalam membuat ia mungkin. 
Ambiga: Sekali lagi, saya membunyikan seperti rekod pecah, ia akan dilakukan sebelum GE? 
Khairy: sebanyak mana yang anda mahu saya menjadi PM, saya tidak tahu bila pilihan raya.
Muhammad Yunus: Spike dalam Pantai tidak semestinya bermakna peningkatan undi untuk BN. Apakah komen anda pada itu?
Ambiga: Apabila Nurul Izzah mempunyai petugas pilihan raya untuk pergi bulat dan semak daftar pemilih itu. Mereka telah ditahan dua kali. Yang mereka lakukan adalah apa yang SPR harus lakukan lah. Kedua-dua kali - kedua-dua hujung minggu - mereka telah ditangkap. Mereka telah dihalang daripada melakukan cek itu. Apakah yang memberitahu anda? Apakah ia memberitahu anda apabila terdapat keganasan politik? Adakah rasa keadaan terdesak? Adalah penting. Saya telah membuat panggilan untuk kedua-dua Ketua Pembangkang dan Perdana Menteri biarkan ia menjadi satu pendekatan dwipartisan mengutuk keganasan politik. Ini keganasan politik. Mari kita semua mengutuk bersama. Ia tidak boleh menjadi betul. (Tepuk tangan dari orang ramai).
Khairy: Tiada pergaduhan itu.
Ambiga: Bolehkah anda lulus mesej?
Khairy: Datuk Ambiga telah tunggal sendirian menjadikan saya seorang budak pejabat. (Ketawa dari lantai)
Ambiga: Jangan menyeringai angka ... Kami adalah rakyat dan kami menjangkakan Ahli Parlimen kita untuk melihat ke dalamnya. 
10:00 - Muhammad Yunus memberi lima minit setiap penceramah untuk untuk membalut.
Khairy: Serapan penting adalah ini adalah sebahagian daripada budaya demokrasi kita. Kedua, oleh semua cara, pada hari Sabtu jika anda suka, keluar. Kami telah ditawarkan Stadium Merdeka. Ini bukan soal Dataran Merdeka. Ia adalah mengenai pilihanraya yang bebas dan adil. Terdapat kebuntuan di sini malam ini. Dia tidak percaya kepada SPR tetapi semua yang saya katakan adalah bahawa jika semua Ahli Parlimen BN dan PR - Saya bertanya kepada anda tongiht, sebagai rakyat Malaysia, marilah kita pergi ke SPR. Mari kita lihat pada kes satu demi satu. Marilah kita duduk dan mendapatkan asnwers anda dari EEC th. Sidang akhbar yang tidak lebih tidak lebih menjerit pada satu sama lain. Marilah kita munasabah. Saya menawarkan tangan saya kepada anda malam ini. Mari kita pergi.
Ambiga: Saya tidak bersetuju bahawa setiap rakyat Malaysia mahu satu pilihan raya yang bebas dan adil. Saya gembira mempunyai perbincangan seperti yang anda cadangkan tetapi saya ingin Ahli Parlimen kita di sana. Ia mengecewakan bahawa anda mendengar kepada SPR. Dengan anda pada tarikh tersebut. Isu tentang tawaran ke Stadium Merdeka - satunya sebab mengapa kita tidak mahu ia adalah kerana ia akan menjadi kacau-bilau kerana akan ada orang di Dataran Merdeka dan di Stadium Merdeka. Apabila anda AP, anda perlu berfikiran terbuka dan apabila kita mengkritik SPR, kita mempunyai kedua-dua di sana. Jadi kita boleh meluahkan dan mereka boleh bertindak balas. Akhirnya soalan itu masih datang kembali ke ini: Adakah kerajaan komited untuk melambatkan pilihanraya untuk membersihkan daftar pemilih? Memenuhi permintaan asas kami, berilah kami komitmen itu. Itu semua kita meminta. Sehingga kini kami tidak menerima bahawa komitmen.
10:05 - Kedua-dua penceramah berjabat tangan, menandakan berakhirnya perdebatan.

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate